Wat e-commerce doet met je logistiek
Bestelgemak verandert het bestelgedrag van jouw klanten. Orderpatronen veranderen ingrijpend. Een hogere frequentie, minder orderregels en een lagere omzet per order. De inzet van mensen en materieel per order neemt toe.
Méér doen voor mínder geld is niet gezond. Logistiek omdenken dus.
E-commerce logistiek
Strategisch ontwerp van processen
Van volle pallets en dozen naar per stuk: een totale omschakeling van je logistieke processen. Hoe wij dat aanpakken? Met het orderprofiel als uitgangspunt bepalen we de juiste strategie voor:
- inkoop en voorraadmanagement
- voorraadlocatiebeheer
- orderpicken
- outbound
Zo krijgen we helder hoe de processen en de operatie ingericht moeten worden om efficiënt, snel, kosteneffectief en veilig te kunnen werken.
Flexibiliteit: logistiek moet meebewegen
Meebewegen met de klant vereist dat je die flexibiliteit in je logistiek kunt opbrengen.
Seizoenspieken of speciale dagen met bestelgekte vragen om een goed voorbereide opschaling van de capaciteit en productiviteit. Zowel voor het uitleveren van de orders als voor het verwerken van retouren. Hoe beperk je de kosten voor het opschalen van je capaciteit?
Met onze tool LogiWorks. bereken je hoeveel FTE je per shift per proces nodig hebt zodat je gepland kunt op- en afschalen. Ook de planning van benodigd materieel doe je hiermee. Dat zorgt ervoor dat je ook in drukke tijden de inzet van mensen en middelen goed kunt managen.
Bespaar op je kostendrijvers
- Orderpicking
- Verpakken
- Retouren
- Value Added Services (VAS)
De grote kostendrijvers, dus ook de grootste kans op besparing.
Laten we samen ontdekken wat gemaakte (commerciële) keuzes binnen jouw huidige processen betekenen voor de logistieke kosten.
Weet jij bijvoorbeeld:
- Wat gratis verzenden/retour/same day delivery werkelijk kost?
- Wat de kosten zijn van het huidige of gewenste servicekader?
- Hoeveel kosten je maakt voor je retourprocessen (bij fulfilment is dat een ander perspectief dan bij eigen artikelen)?
- Wat de kosten zijn van een VAS? Hoeveel kun je doorberekenen? Wat verdien/verlies je er op?
Op deze en andere vragen geven wij antwoord. Zo krijg jij actueel inzicht om de juiste keuzes te maken of gemaakte keuzes te heroverwegen.
E-commerce en E-logistics
Een marketingsucces kan een logistiek probleem veroorzaken. Bij een strategisch commerciële beslissing over bestelvenster, levertijd, extra service zouden de logistieke consequenties (extra kosten, capaciteit, haalbaarheid) in de overwegingen mee moeten tellen. Welk logistiek prijskaartje hangt er aan? Wat moet het in commercieel opzicht opleveren?
LogiWorks geeft het Logistiek Management het benodigde inzicht om Marketing en Verkoop vooraf mee te nemen in de logistieke consequenties. Een goede basis voor de afstemming tussen E-commerce en E-logistics.
Verzenden - last mile naar klanttevredenheid
Bestelgemak, prijs en service. Klanten kiezen hun leverancier ook op leveringscondities en reviews van tevreden klanten.
Hoe snel kun jij leveren, tegen welke kosten en servicemogelijkheden? En hoe betrouwbaar zijn die afspraken?
Daarom is het van belang klanten hierover goed te informeren en het stuk na outbound goed te organiseren. Welke afspraken moet je maken voor het transporteren en bezorgen bij jouw klant? En wat zijn de kosten? Een realistische belofte voorkomt teleurstellingen en problemen.